DuPho-lid aan het woord

Specialist op meerdere vlakken: een visuele duizendpoot.

Interview met Jeroen van der Horst

Niet gehinderd door enig specialisme kun je Jeroen van der Horst een echte visuele duizendpoot noemen. Fotograaf, videograaf, animator en grafisch vormgever: hij kan het allemaal. Binnen al die verschillende vakgebieden blijft hij zoeken naar vernieuwingen. “Ik ben heel nieuwsgierig van aard en vind alles leuk”, vertelt hij enthousiast.

Een opdrachtgever die bij Jeroen van der Horst aanklopt, hoeft dikwijls niet veel verder te zoeken. “Vaak komen opdrachtgevers in eerste instantie voor een specifieke vraag bij mij terecht. In een gesprek peil ik dan eerst waar de behoeftes liggen. Van daaruit kan ik dan precies aanbieden wat ze nodig hebben. Vaak is dat meer dan waar ze in eerste instantie voor bij mij komen. Soms vul ik een bestaand team aan, maar het kan ook zijn dat ik zelf een team aanstuur en opstart”, vertelt Jeroen.

Door zijn nieuwsgierigheid is Jeroen altijd blijven vernieuwen. 360 graden film, drone fotografie en film; het zit allemaal in zijn pakket. Hij is opgeleid als grafisch ontwerper en AV-vormgever. Daarin gaat hij niet voor van alles een beetje en dus net niet: wat Jeroen doet, doet hij goed en op kwalitatief hoog niveau. “Ik vind het leuk om nieuwe technieken te leren en te testen. Kijken wat je er allemaal mee kunt. De drone is momenteel echt een toevoeging. Je moet hiervoor ook aan veel regels voldoen, cursussen volgen en examens afleggen. Maar dat is het waard. Ik kan nu zowel in foto als film nog meer bieden. Neem bijvoorbeeld een project over verduurzaming, dan is het toch heel mooi dat ik de zonnepanelen ook van bovenaf kan fotograferen als ze op het dak liggen.”

Overstap naar zzp’er

Na zijn opleiding aan Willem de Kooning Academie in Rotterdam ging Jeroen na een aantal jaren op de set (art-department) bij film en televisie, als dtp’er en grafisch vormgever aan de slag bij een reclamebureau. “Ze maakten daar veel gebruik van stockmateriaal. Zonde vond ik. Ik gaf aan: ‘Geef mij 1000 euro, zodat ik een camera en wat materiaal kan kopen, en dan maken we de foto’s zelf’. Zo gezegd, zo gedaan. Daarna kwam de vraag om filmpjes te maken van events. We gingen ook steeds meer innoveren met bijvoorbeeld virtual reality in combinatie met 360 graden video. Ik was graag op een innovatieve manier bezig met beeld en beeldbewerking. Tien jaar lang deed ik dat in dienst van het reclamebureau.”

In 2017 maakte Jeroen de stap om voor zichzelf te beginnen. “In goed overleg met mijn werkgever besloten we om de foto- en videoafdeling los te koppelen van het reclamebureau. Daar ben ik ze nog dankbaar voor. Ik bleef wel voor het reclamebureau werken, maar nu huurden ze mij in als zzp’er. De klant heeft er waarschijnlijk weinig van gemerkt, maar ik vond het zoveel fijner. Ik heb er goed aan gedaan. In die tien jaar bij het reclamebureau bouwde ik een enorm netwerk op. Daar haal ik nu nog steeds veel werk vandaan.”

“Ik vind het leuk om nieuwe technieken te testen. Kijken wat je er allemaal mee kunt.”

Samenwerking

Jeroen is een sociaal persoon die graag met anderen samenwerkt. “Vooral video is een teamsport. Bij fotografie werk je veel alleen, maar ook wel eens samen met een mua (make-up artist) en een dresser.”
De leukste projecten vindt hij die waarin hij wordt uitgedaagd nieuwe dingen te doen. “Zoals voor Holland Casino een 360 graden opname maken op de olympische bobsleebaan in Lillehammer. Die gingen ze gebruiken met een VR-bril. De mensen zaten dan in een stoel die meebeweegt als een bobslee. Voor Walibi Holland bouwden we de NeuroGen attractie. Daar bekijkt de bezoeker een 360 graden film met een VR-bril. Bij een ander project lieten medewerkers van een bedrijf door middel van gamification een leertraject volgen. Samen het hele traject uitdenken en opnames ervoor maken; daar de vrije hand in krijgen, dat is zo leuk. Ik hou ervan om hierin samen te werken. Het sociale aspect van mijn werk is zo belangrijk. Daar valt of staat het mee. Als je goed samenwerkt komen mensen ook bij je terug. Je bent immers zo goed als je laatste opdracht.”

“Een studio buitenshuis is een aanrader voor iedere fotograaf.”

Vrijheid

Vooral het hebben van veel vrijheid vindt Jeroen een voordeel aan zijn bestaan als zzp’er. “Ik moet wel zeggen dat ik de luxe heb om af en toe even geen geld te verdienen. Mijn vrouw werkt fulltime, dus we kunnen eventueel wat opvangen.”

“De coronaperiode was een rare tijd. Zo ging ik van een volle agenda in Q1 naar een volledig lege agenda in Q2. De drie kinderen kwamen thuis te zitten en ik stortte me daar volledig op met lesgeven. Ook de hele zomervakantie was ik bij de kids thuis. Ik merkte wel dat het opstarten eerst best lastig was. Tot oktober vorig jaar was het moeizaam, maar inmiddels is mijn agenda weer overvol. Ik probeer vaak mijn werk tussen half negen en drie uur te plannen, zodat ik daarna tijd heb met de kinderen.”

Jeroen heeft een studio buitenshuis. “Dat is echt een aanrader voor iedere fotograaf. Als je dan thuis bent, ben je ook echt thuis en niet nog met je werk bezig. Voorheen bouwde ik vaak de woonkamer om, daar waren ze thuis natuurlijk niet zo blij mee. Ik heb nu een studio en bureau bij IVRM Reputatie. Dat is een communicatiebureau hier in Bussum, waar ik ook geregeld mee samenwerk. Dat werkt ideaal. Als ik nu in de studio ben, staat alles gewoon klaar en kan ik meteen gaan fotograferen. Dan heb ik ook geen last van kinderen die in de statieven hangen”, vertelt hij lachend.

Het hebben van een werkplek buitenshuis heeft nog een voordeel. “Dat is de reistijd. Voor mij is dat niet ver. Maar het is fijn om even om te schakelen. Even alleen zijn met je neus in de wind. Even nadenken. Als ik dan thuiskom is mijn hoofd leeg en ben ik ook echt thuis.”

“Als je goed samenwerkt komen mensen bij je terug. Je bent zo goed als je laatste opdracht.”

www.vndrhrst.com